76 725 Zwart P
76 725 Zwart P
76 725 Zwart P
76 725 Zwart P
76/ 725 Zwart, P. [N.K.F.]. (Catalogue) NKF. Delft, N.V. Nederlandsche Kabelfabriek, 1928, (80)p., tipped-in paper samples, printed in various colours w. typography, design, photogr. (photomontage) ills. and orig. stiff paper wr. by PIET ZWART, large 4to.

- Without the loosely inserted extra leaf "?60 50? 60kM 50kV-kabel geleverd en in bedrijf (...)". Trifle dogeared; wrappers sl. dustsoiled and frontwr. a few sm. brown specks; top of spine split on upper joint; foot of spine lacks 0,5 cm. of backstrip.

= Copy of the rare trade-catalogue for the Netherlands Cable Works, generally considered the 'magnum opus' of Piet Zwart, the yellow wrappers with the decoration in black. From the ARTIST'S COLLECTION, with his AUTOGRAPH ANNOTATION "Piet Zwart/ 1925-26" on verso frontwr. Brentjens p.166ff; Broos p.46ff; Monguzzi p.39-59; Müller p.49-63 (odd pages only); Spencer p.124f; Purvis p.72ff; Broos/ Hefting p.86f; Andel p.209 and 264; Maan/ Van der Ree p.44; Rattemeyer p.100 ff. "In de zomer van 1926 schrijft Piet Zwart, dat hij bezig is met het ontwerpen van een catalogus 'waarin zeer opmerkelijke dingen komen, waarin ik allerlei experimenten uithaal, die, meen ik, nog niet vertoond zijn op reclamegebied'. Het is de catalogus van de Nederlandse Kabelfabriek, waarvan een nederlandse en engelse versie in 1928 en 1929 verschenen. De catalogus was inderdaad een 'zeer opmerkelijk ding'. De mogelijkheiden van een elementaire typografie, zoals Zwart die enkele jaren had kunnen uitproberen in de NKF-advertenties, werden hier aan één omvangrijk werkstuk gedemonstreerd, samen met de mogelijkheden van de door hemzelf tot op dat moment nog nauwelijks ontgonnen gebieden van fotografie, fotogram en fotomontage (...)" (Broos p.46). "(...) een van de hoogtepunten in Zwarts typografische carrière" (Brentjens p.168); "His first use of photographs was in the 1928-29 catalog for NF in which he incorporated close-up cross-section photographs of electric cables. Products had never before been presented with such clarity. He achieved a dynamic balance between text, photograph, and white space on the page. Double-page spreads work as single compositions, and the catalogue is distinguished by dramatic contrasts, asymmetry and spaciousness" (Purvis p.72). SEE ILLUSTRATION PLATE XXXV.

€ (8.000-10.000)