1 - 102 BIBLIOGRAPHY and TYPOGRAPHY
= SIGNED by GÜNTER SCHILDER on title-p.
= Fine reference work listing 190 maps.
Krogt, P. van der (introd.). Joan Blaeu. Atlas Maior of 1665. "The greatest and finest atlas ever published". Cologne, Taschen, n.d. (2010), 512p., num. (fold.) col. facs. maps, ills., orig. boards w. dustwr., folio.
- Without the orig. board box, otherwise fine.
Blom, G. a.o. De fiif stêden fan Fryslân, Dokkum, Harns, Hylpen, Starum en Warkum (...). Lisse/ Alphen a.d. Rijn, Stichting Hist. Stadsplattegronden/ Canaletto, 2006, textbook: 161,(1)p., 73 ills.; 31 loosely inserted (fold.) plans, together in orig. paper portfolio, folio.
= Historische plattegronden van Nederlandse steden deel 11.1, De elf steden van Friesland. Deel 1.
AND 4 others, i.a. F.W.J. SCHOLTEN, Militaire topografische kaarten en stadsplattegronden van Nederland 1579-1795 (Alphen a.d. Rijn, 1989, num. (col.) ills., orig. cl. w. dustwr., 4to) and TOPOGRAFISCHE EN MILITAIRE KAART VAN HET KONINKRIJK DER NEDERLANDEN (TMK) 1864 (Landsmeer, 2008, num. facs. plates and (col.) ills., orig. boards, 4to).
= The often lacking, later published, supplementary vol. to Atlantes Neerlandici (ed. Amst./ Alphen a.d. Rijn, 1967-1971, 5 vols.).
- Without the orig. board box, otherwise fine.
= Sumptuous publication.
- Text vols. occas. sl. yellowed. Portfolios (sl.) foxed; maps fine.
= Vol. III: Two wall-maps of the world by Blaeu (1619 and 1645/46). Vol. V: Ten wall-maps of Blaeu and Visscher. Text vol. with AUTOGRAPH SIGNED DEDICATION on first free endpaper.
Historische Atlas Zuid-Holland/ Utrecht. Ed. G.L. Wieberdink. Landsmeer/ Den Ilp, Robas Producties, 1989, 2 (of 11) vols.; 4,(8),5-16; 4,(4),5-16 textp., num. col. maps, orig. unif. giltlettered boards, large folio (fine).
= Reproductions of the very detailed Chromotopografische kaart des Rijks, published in hundreds of sheets between 1866-1951 by the "Topographisch Bureau" of the army.
AND 2 other facsimile atlases.
- Most plates taken from another copy (sl. smaller and attached to later stubs); some plates w. (closed) tears; occas. (water)stained/ foxed. Top of spine frayed/ sl. worn.
= Nijhoff/ Van Hattum 6; Ekama 120; Hollstein XXXIII, 391 and 417-427 (Van de Velde); Hollstein XXIII, 2 and 3 (P.J. Saenredam); McMurtrie, The invention of printing 848; Bigmore/ Wyman I, 8 and II, 326; not in Carter/ Vervliet. Important work for it being the main early source for Laurens Jansz. Coster as inventor of the art of printing and for its typography with the alternating use of roman, gothic and civilité types. Our copy with an extra tipped-in woodcut full-length portrait of Laurens Jansz. Coster (taken from H. DE GROOT, Inleydinghe tot de Hollandsche rechts-gheleerdheydt (Haarlem, 1641). The book is also valued for being one of the finest Dutch town descriptions with beautiful etchings by Jan van de Velde II. SEE ILLUSTRATION PLATE II.
- Waterstained in right margin (affecting sm. part of the text); ruststain from former paperclip in left margin; formerly folded w. some creasing along folds and 1x sl. split at end of horizontal fold.
= This broadside was apparently printed on the final evening of the frestivities. The end of the second poems reads: "Niet een der levenden mogt ooit zoo iets aanschouwen; Men kon zyne oogen, noch zyne ooren naauw vertrouwen! "'t Verhaal is hier gedrukt op de verlichte Pers, "Voor LAURENS KOSTERS huis, het is thans nieuw en versch, "En wordt als blyk der kunst aan iedereen gegeven, "Om by het nageslacht eeuw uit eeuw in te leven."."
"Programma [for the celebrations of the invention of printing]. Is de boekdrukkunst eene der heerlijkste proeven, (...) is de uitvinding dier kunst door ondervinding gebleken, een der belangrijkste voorvallen te zijn geweest in de geschiedenis der wereld (...) zoo verheft zich met recht het hart van ieder ingezeten der stad bij de gedachte, dat het een inboorling en bewoner van Haarlem is geweest, aan wien, naast de Voorzienigheid, het menschelijk geslacht deze zoo uitstekende weldaad is verschuldigd." Letterpress broadside, 51,5x38 cm., Haarlem, J. Enschedé en Zonen, 1823.
- Some old folds and creases. Otherwise fine.
= Apart from celebrating and justifying the fact that the invention of printing should be celebrated in Haarlem, and in passing explaining why the date of mid 1823 was chosen for these celebrations, the broadside lists the numerous activities that have been planned for the festivities to be held on 11 and 12 July.
AND 3 other letterpress broadsides printed for the same occasion: "Kennisgeving. (...) Willende zoo veel mogelijk voorkomen alle ongelukken en wanorder bij de ophanden zijnde viering van het Vierde Eeuwfeest der uitvinding van de boekdrukkunst (...) Hebben goedgevonden de navolgende policie-voorzieningen vasttestellen (...)" (broadside, Haarlem, 1823); "Publicatie. Ingezetenen van Haarlem, en allen die tot de viering van het Vierde Eeuwfeest der uitvinding van de Boekdrukkunst (...) naar hier zijt gekomen. Wij volbrengen mits deze een onzer aangenaamste pligten om U allen onzen opregten dank te betuigen voor de even gepaste als betamelijke wijze waarop gijlieden de feestvieringen van den 10 en 11 dezer hebt bijgewoond" (Haarlem, "16 Julij 1823". Ruststains from former paperclip in left margin) and "De ondergeteekende [J.S. Keesing] begerig om de voortdurende toejuichingen van het geëerd publiek te verwerven, zal de eer hebben op morgen Vrijdag (...) te vertoonen (...) De Hollandsche boer in Munsterland, Of de Dubbelde Trouwdag (...) De Podagreuse minnaar, Of zo betaald men de gekken (...) De Verkwistende schilder, of list door list betaald (...) En ten slotte: Pierrot op de kermis, of Arlequin aan het koekblok" (broadside, Haarlem, "10 Julii 1823").
- Trifle foxed in lower blank margin. Otherwise fine.
= "Proefdruk". F.M. 6200; Atlas van Stolk 6583; cat. Harlemia Illustrata 821. SEE ILLUSTRATION PLATE II.
- Blank margins partly sl. creased. Otherwise fine.
= Copy before letters (except for the letters carved in the bark of the tree to the left, most letters in the scene have been left out). F.M. 6200; Atlas van Stolk 6583; cat. Harlemia Illustrata 821.
AND 2 others: "Kennisgeving. (...) Willende zoo veel mogelijk voorkomen alle ongelukken en wanorder bij de ophanden zijnde viering van het Vierde Eeuwfeest der uitvinding van de boekdrukkunst (...) Hebben goedgevonden de navolgende policie-voorzieningen vasttestellen (...)" (broadside, Haarlem, 1823. A few old folds) and "De ondergeteekende [J.S. Keesing] begerig om de voortdurende toejuichingen van het geëerd publiek te verwerven, zal de eer hebben op morgen Vrijdag (...) te vertoonen (...) De Hollandsche boer in Munsterland, Of de Dubbelde Trouwdag (...) De Podagreuse minnaar, Of zo betaald men de gekken (...) De Verkwistende schilder, of list door list betaald (...) En ten slotte: Pierrot op de kermis, of Arlequin aan het koekblok" (broadside, Haarlem, "10 Julii 1823").
- Bookplate and owner's entry of N. Du Bois on upper pastedown and title (18th cent.); (vague) library and cancellation stamps on prelim lvs. Letterpiece dam.
= Haitsma Mulier/ Van der Lem 263; Bigmore/ Wyman I, p.379: "Junius, in this topographical account of Holland, was the first writer who denominated Koster as the inventor of printing." Important early source on the history of the Netherlands, first published in 1588.
- Covers sl. chafed. A fine copy.
= Letter-en Oudheidkundige Verhandelingen van de Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen te Haarlem, vol.2. McMurtrie 1014; Bigmore/ Wyman p.395-397; not in Ekama.
- Partly browned/ foxed. Binding very fine.
= From the library of W. van Iterson (owner's entry and bookplate). Ekama 543; Nijhoff/ Van Hattum 54; McMurtrie 1082.
- Folded several times (w. a few splits at extremities of folds); a few chipped spots in margins; sl. waterstained in right margin.
= SEE ILLUSTRATION PLATE II.
- Endpapers sl. foxed. Binding worn along extremities.
= Reichelt 41. The first edition of this famous study by Francis Douce (1757-1834), his lifework, published one year before his death. "La dissertation (...) est un morceau fort curieux" (Brunet II, p.257). Warthin p.86: "(...) one of the best facsimile copies. (...) They are very faithful copies and have been described as scarcely distinguishable from the originals. This is a slight exaggeration, but the cuts are, nevertheless, extremely good copies. Douce's book marks the beginning of the serious study of the Dance of Death mythus. In it he collected an immense amount of data concerning the known editions of the Dance of Death illustrations, and the greater part of this is quite accurate." "Unentbehrliches Handbuch und Nachschlagewerk für Sammler." (Oppermann 1146).
- Occas. sl. foxed; modern endpapers; fold. plate foxed.
= Rare. Cf. Oppermann 1152; Brunet III, p.258. On the plates: Pennington, p.30. SEE ILLUSTRATION PLATE III.
AND a facs. reprint of the French ed. (1808): Les Simulachres & Historiees Facees de la Mort (Paris, 1970, ills., orig. gilt rexine).